Ryszard Horowitz (ur. 5 maja 1939 w Krakowie) - polski fotografik i fotograf tworzący w Stanach Zjednoczonych; prekursor komputerowego przetwarzania fotografii, współzałożyciel amerykańskiego Stowarzyszenia Fotografików Reklamowych APA.

 

 

 

W czasie drugiej wojny światowej wraz z rodziną pochodzenia żydowskiego był więziony w obozach koncentracyjnych. Jest jednym z najmłodszych ocalałych więźniów obozu Auschwitz-Birkenau. Ukończył krakowskie Liceum Plastyczne. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1959 mieszka w Nowym Jorku w USA. W Stanach Zjednoczonych. Studiował w Pratt Institute. Jako wybitny student został przedstawiony Richardovi Avedonowi. W jego pracowni poznał Aleksieja Brodowicza, który miał największy wpływ na pokolenie fotografików New York School. Po skończeniu szkoły Hotowitz rozpoczął pracę w Grey Advertising na stanowisku dyrektora artystycznego. Od listopada 1967 ma własną agencję fotograficzną.

W 1969 powstały jego pierwsze prace, będące wynikiem eksperymentów z szerokokątnym obiektywem i fałszywą perspektywą. W latach 80 powstają prace przy użyciu komputerowego przetwarzania obrazów. W roku 1991 artysta otrzymał nagrodę APA American Advertising Photographers za zdjęcie Birds II. Zostało ono uhonorowane mianem Zdjęcia Roku w kategorii efektów Specjalnych. Wielkie uznanie przyniósł mu także słynny portret Jerzego Kosińskiego przekształcającego się w ptaka. Prace z lat 90 Allegory I, Metamorphosis, Peeling Ocean  ukazują jego fascynację zjawiskami przekształcania się np. człowieka w ptaka, formy organicznej w ciecz. Jego celem jest osiągnięcie płynnego efektu przechodzenia jednego w drugie.

  

Charakterystyczny styl Horowitza wyraża się w iluzjonizmie komputerowych wizji, tworzonych przez realne przedmioty, które artysta łączy za pomocą komputera w fantastyczne, niekiedy paradoksalne zestawienia. Typowe dla fotografii Horowitza jest dynamiczne rozmieszczenie realistycznych elementów w rozległej powietrznej przestrzeni, rozbudowana strefa nieba oraz obecność żywiołu wody, pełnej zawirowań, najczęściej ukazanej w ruchu. 

 
 
 
 

Strona domowa: Ryszard Horowitz